Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /www/joo/config.inc.php on line 57 galerie JO VAN DE LOO
NOW / SOON / PAST / NEWS / ARTISTS / ABOUT / CONTACT
WORKS / INSTALLATION VIEWS / TEXT / PRESS
THE ARTIST




E


„What kind of book is it?“

P.P.P., Amado mio

The projection „The Democratization of Gods“ by Andreas Chwatal manifests drawings and texts like actors in the spotlight of a decelarated movie. Determined by the pace of reading, the ostensibly random simultaneity of two projected slides side by side bursts linear narratives. Lines of hand-written texts respond to mechanic chiaroscuro of the projector and the illuminated spheres of the single drawing thereby transforming current events into timeless and entangled poetics.
Slide by slide „The Democratisation of Gods“ seems to leaf through a book reflecting upon the conflict of historiography and utopia.

In 2015 Andreas Chwatal (born in regensburg, Germany in 1982) was awarded with the Stipend of the Cité Internationale des Arts Paris (C.I.A.). The body of work „Entgrenzung nach Frankreich“ was part of the exhibition „Favoriten III“ in the Kunstbau of Lenbachhaus in Munich in 2016. This year Chwatal will receive the Art Prize of the Federal State of Bavaria. The artist’s works are represented in numerous international collections.




D


„Was ist das für ein Buch?“

P.P.P., Amado mio

Wie Schauspieler treten die Zeichnungen und Texte von Andreas Chwatal in der Diaprojektion „Die Demokratisierung der Götter“ in das Scheinwerferlicht eines entschleunigten Films.
Von der Geschwindigkeit des Lesens bestimmt, sprengt das Neben-einander der Dias in scheinbarer Zufälligkeit die lineare Erzählform.
Auf das mechanische Helldunkel des Projektors und den lichterfüllten Stil der einzelnen Zeichnungen antworten die Linien der handgeschriebenen Texte und verwandeln unmittelbares Zeitgeschehen in zeitlose, ineinander verschränkte Poetik.
Von Dia zu Dia scheint „Die Demokratisierung der Götter“ in einem Buch über Utopie und Historisierung zu blättern.

Andreas Chwatal (*1982 in Regensburg) erhielt 2015 das Stipendium an der Cité Internationale des Arts Paris (C.I.A.). 2016 war die Werkreihe „Entgrenzung nach Frankreich“ in der Ausstellung „Favoriten III“ im Kunstbau des Lenbachhauses in München zu sehen. Dieses Jahr wird Chwatal mit dem Kunstförderpreis des Bayerischen Staates 2017 ausgezeichnet. Seine Arbeiten sind in zahlreichen internationalen Sammlungen vertreten.